Saturday 11 November 2017

Syarat Dalam Pemakaian Tudung

Bismillahirrahmanirrahim



Anda bertudung dan tidak pasti cara pakaian tudung yang sebenar?

Jika dibandingkan dengan trend zaman dahulu, kini wanita di Malaysia selesa dnegna pemkaian tudung. Begitu juga dengan artas-artis kalau dulu jika memakai tudung ia satu perkara yang peik, kini ia satu perkara yang biasa.


Adakah ia hanya sekadar satu trend?  Kalaulah dikatakan ia hanyalah satu trend, biarlah. Biarlah dinamakan apapun agar semua wanita tidak rasa tereban dengan pemakaian tudung itu.

Bagi mereka yang masih konfius tentang cara pemkaian tudung yang sebenar, di sini terdapat beberapa tips yang boleh dijadikan panduan dalam pemakaian tudung.

SEJARAH PEMAKAIAN TUDUNG DALAM ISLAM

Pernah berlaku satu ketika Nabi berpesan kepada seorang wanita yang telah sampai umur balighnya agar menutup keseluruhan tubuh kecuala muka dan tapak tangan. Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud ini jelas menunjukkan arahan kepada wanita yang telah baligh agar  tertutup.

Tertutup di sini maknanya, bukan sekadar tutup luaran. Tertutup juga dalaman bermaksud tidak ketat.

Dalam surah annur ayat ke 31 jika kita baca kita tahu  apa yang  Allah subhanahu wataala minta kepada orang lelaki yang beriman.

"dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka;.

Ayat tersebut panjang, ini sebahagian maksud daripadanya. Awal ayat itu, Allah subhanahu wataala beritahu supaya orang perempuan perlu juga menjaga pandangan mata dari memandang kepada yang haram. Dalam ayat yang sama, wanita diminta untuk menutup bahagian dada mereka.

Untuk mendapatkan tudung yang labuh tetapi cantik ditambahlagi dengan penggunaan kain yang sejuk dan tidak panas boleh klik sini.

https://www.facebook.com/122513015112184/photos/rpp.122513015112184/122730851757067/?type=3&theater

Kesimpulannya bahawa wanita itu cantik. Setiap bahagian pada wanita itu adalah perhiasan. Ia perlu dijaga rapi.


No comments:

Post a Comment